Az Eszterházy Károly Egyetem hallgatói portálja

2020. október 01. Malvin
Hírek

Williams ÉletKészségek Program

Rump Tímea | 2020. szeptember 09. 11:40:15 | Utolsó frissítés: 1 hónapja
A következő interjúban egy nagyon érdekes és hasznos kezdeményezésről lesz szó, amely az előző szemeszterben megvalósulhatott az Eszterházy Károly Egyetemen, egy méltán népszerű oktatónak, Mester Dollinak köszönhetően.

 

Mester Dolli elmeséli, mit is jelent a Williams ÉletKészségek Program, és milyen hasznos hozadékokkal járhat a tanulók számára. Az első tréningen én magam is részt vettem, így személyes tapasztalat által is alátámaszthatom, a hatalmas építő erejét.

 

 

– Pontosan mi is a WÉK tréning, és miért lehet nagyon hasznos az egyetemisták számára is?

 

– A WÉK, azaz a Williams ÉletKészségek program egy strukturált tematikájú komplex program. Elsődleges célja nem az, hogy konkrét, egyéni problémákat oldjon meg, hanem hogy olyan módszereket és megküzdési technikák mutasson be és gyakoroltasson, amelyek segítségével könnyebben, hatékonyabban lehet kezelni a mindennapi stresszhelyzeteket, valamint a stressz negatív hatásait is csökkenteni lehet. Röviden egy készségfejlesztő, magatartásorvoslási programnak tekinthető.

A WÉK programot dr. Virginia Williams és dr. Redford Williams, a Duke Egyetem (Durham, NC, USA) két vezető szakembere dolgozta ki. Ehhez több évtizedes csoportterápiás tapasztalataikat használták fel és a stresszkutatásban megjelenő legfrissebb eredményeket. Azóta több nyelvre lefordították, különböző kulturális környezetben alkalmazták sikeresen. A magyar adaptációt a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének munkatársai állították össze 2004-2005-ben, a Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság felkérésére.

Külföldön és Magyarországon is számos kutatás igazolta már, hogy a program segítségével valóban enyhíthetők, megelőzhetők a fokozott stresszel összefüggő kellemetlen testi és lelki tünetek.

Azt gondolom, azért lehet hasznos az egyetemisták számára is, mert valóban olyan technikákat, módszereket ismerhetnek meg és gyakorolhatnak a tréning során, amelyek segíthetik őket. A mindennapokban megélt problémákat, stresszt keltő helyzeteket (iskolai, baráti, családi szituációk) egyre hatékonyabban kezelni tudják és egyre inkább képesek legyenek időben felismerni vagy akár megelőzni ezeket. A WÉK segíthet nekik a gondolatok, érzések tudatosításában, az olyan szituációk felismerésében, ahol cselekedniük kell. Ezen kívül a problémák kreatív megoldásában, a mások felé irányuló reális kérések bántó jelleg nélküli megfogalmazásában, a hatékony kommunikációban, a „nem” kimondásában, mások figyelmes meghallgatásában, és a kölcsönös támogató kapcsolatok kiépítésének módszereiben is segíthet.

 

– Hogyan kerültél kapcsolatba ezzel a tréninggel? Milyen út vezetett odáig, hogy az EKE-n is megrendezhessétek?

 

– Saját magamon vettem észre, milyen sok technika, praktika van, ami csökkenteni tudja a megnövekedett stresszt, de nem feltétlenül ad megoldást arra, milyen módon kerülhetném el vagy előzhetném meg azt.

Úgy gondoltam ezekre a technikákra, mint egyfajta érzéstelenítő, fájdalomcsillapító, ami időlegesen enyhülést ad, de ahogy elmúlik a hatás, a fájdalom újra átveszi az uralmat. Így folyamatosan kerestem, hogyan lehetne nem csak időlegesen megszabadulni a stressztől, a negatív gondolati torzításoktól.

Egy reziliencia tréningre készülve kaptam néhány háttéranyagot, amiben megjelentek a WÉK technikák leegyszerűsített formában. Ha valami érdekeset látok, hallok, olvasok, elkezdek rögtön nyomozni, utánajárni, mert többet akarok tudni róla – így találtam rá az eletkeszsegek.hu oldalra. Innentől már adott volt az út. Meg akarom tanulni, sőt, a tanultakat, tapasztalataimat szeretném átadni másoknak, így hát jelentkeztem a saját élményű csoportba, de már akkor tudtam, hogy el fogom végezni a facilitátor képzést is.

Ez utóbbi záróakkordja egy saját tréning levezetése az elejétől a végéig, követve a tematikus struktúrát. Közben kiderült, hogy pályázati keretekben egyébként is kellene stresszkezelő tréningeket tartanunk. Összekapcsolva a kettőt, meghirdettük a tréninget a Kepes György Szakkollégiumban, de kevesen jelentkeztek, így toborozni kezdtem az osztatlan tanári Facebook-csoportban. A WÉK létszámát tekintve limitált (6-12 fő). Végül 2019. január végén 10 résztvevővel megtartottam az első tréninget.

 

– Hogyan zajlott az első alkalom, és mennyire érezted sikeresnek a kitűzött célok megvalósulását?

 

– Nagy izgalommal készültem a tréningre. Hiába van a hátam mögött 20 év oktatói munka, és vezettem már számtalan csoportot, mégis egyfajta vizsgaszituáció volt ez számomra, hiszen először tartottam WÉK-et.

Alaposan megterveztem mind a két alkalmat. Egyrészt egy strukturált tematikájú tréningről van szó, tartalmát tekintve viszont mindig a résztvevők igényeihez igazodik, azok aktuális stresszhelyzeteire és erőforrásaira összpontosít. Így azt hiszem természetes volt az izgalom, vajon jól tudok majd reflektálni, reagálni a felmerülő igényekre, stresszhelyzetekre?

Másrészt figyelembe kellett vennem a bemutatandó, elsajátítandó készségek időbeosztását, hogy mindenre jusson kellő idő, kerek egész legyen önmagában is mind a két alkalom. Utólag azt mondhatom, jól sikerült. A visszajelzések legalábbis ezt igazolták. Rengeteg élményt adott számomra, és a részvevők számára is. Látni azt, ahogy kibontakozik az együtt dolgozás, az egymásra figyelés, az egymás segítése amellett, hogy mindenki a saját helyzetein, gondolatain, döntésein, elakadásain dolgozik. Pozitív visszajelzés volt, hogy mivel a két alkalom között eltelt egy hét, néhányan a kettő közt már elkezdték alkalmazni a tanult technikákat.

Bevallom nagy hatással volt mindenkire az úgynevezett bók kör. Ennek lényegeként mindenki mond pár pozitív gondolatot, tapasztalatot, élményt a társainak. A mindennapokban gyakran azt tesszük szóvá, ami nem tetszik, ami probléma a számunkra. Pedig a lelke mélyén mindenki vágyik az elismerésre, a megerősítésre.

 

– A továbbiakban számíthatunk-e hasonló tréningekre az egyetemen?

 

– Természetesen terveztünk további csoportokat, de a karantén helyzet közbeszólt. Tavasszal részt vettem több online szupervízión, ahol a facilitátorokkal együtt kitaláltuk, kidolgoztuk, hogyan lehetne online keretek között megtartani a tréninget. Ez azóta már több alkalommal meg is valósult. Bár én a személyes kontakt híve vagyok, jó, hogy ilyen formában is elérhetővé, elvégezhetővé vált a program. Remélem, szeptemberben visszatérhetünk a normál kerékvágásba (nagyon hiányoznak a hallgatók, a személyes beszélgetések, órák) és újabb csoportokat indíthatunk. Terveim között szerepel nemcsak a hallgatók, hanem az oktató kollégák irányába is nyitni. Többen érdeklődtek és jelezték, szívesen részt vennének a tréningen. Célkitűzéseim közé tartozik a PP modul szabadon választható kurzusaiba való beépítése, így a gyakorlati hasznán túl még 2 kredit is begyűjthető lenne érte, ami azért tudjuk, nagy motiváció.



0
komment

Reflektor

Járványügyi intézkedések az EKE-n
Alábbi videónk az Eszterházy Károly Egyetem járványügyi előírásait tartalmazza:...
Eszterházy Podcast
Híreinket, aktualitásainkat már a Spotify-on is megtalálod az Eszterházy Podcast-csatornán!
Önkénteseket vár a KórházSuli
A KórházSuli azért jött létre, hogy kortárs segítők – középiskolások és egyetemisták...