Az Eszterházy Károly Egyetem hallgatói portálja

2017. november 23. Kelemen
LTér

A virtuális valóság már a spájzban van

Balla Bence | 2016. május 02. 20:59:46 | Utolsó frissítés: 1 éve
Egy hullámvasút sínpályáján robogni lefelé, vagy alámerülni a Csendes-óceán élővilága közé? Mindezt a kedvenc fotelünkben ülve? Már nem lehetetlen! Az idei évben a közösségi piacra is megérkeznek az első, megfizethető árú, teljes VR-élményt nyújtó eszközök.

 

Már maga a virtuális valóság kifejezés is egy ellentmondásos szókapcsolat. Ha valami virtuális, akkor az nem valós, anyagtalan, nem valódi. A valóság pedig ugye ennek az ellentéte: valami, ami kézzel fogható.

 

Ha ezt a gondolatmenetet követjük, akkor oda lyukadhatunk ki, hogy minden, ami valamilyen valóságnak vagy feltételezett valóságnak a virtuális leképződése – egy rajz, egy festmény, egy művészeti dolog – az már törekvés a virtuális valóságra, ez pedig nem pár évtizedre nyúlik vissza, hanem időszámításunk előttre. Tehát maga az ötlet, hogy a valóságot valamilyen mesterséges szerkezettel, módszerrel megteremtsük, már több évezredes törekvés, melynek eddigi csúcspontja a 2016-os év. Az idei évben fognak megjelenni azok a VR-sisakok, amelyek elhozzák a társadalom egészéhez a teljes VR-élményt. Ez egy olyan folyamat, amely egy úgynevezett immerzív, bemerítő valóságnak a megteremtése, ahol a felhasználó számára egy, a valóságnak teljesen megfelelő világot hoznak létre. Ez a környezet egy számítógép által generált szintetikus környezet.

 

De mi is az a VR-sisak? Röviden egy eszköz, ami sztereoszkópikus 3D-képet közöl le. A szemüvegbe épített két darab kijelző kismértékben eltérő képeket vetít a szemeink elé, amit aztán az agyunk dolgoz össze egységes, valószerű látvánnyá. A mozgásérzékelő segítségével pedig a fejünk forgatásával határozzuk meg a nézés irányát és szögét, tehát bekerülünk egy virtuális valóságba.

 

Amikor először olvastam ilyesfajta leírásokat a sisakról, számomra is kicsit elképzelhetetlen volt, hogy milyen lehet valójában. Egy informatikai kiállításon szerencsém volt kipróbálni az eszközt, és megélni a VR-élményt. Az „élmény” kifejezés ebben az esetben teljesen releváns, hiszen minden szempontból „körülvesz” a játék a fejhallgató és a szemüveg segítségével, ezáltal pedig belekerülsz egy új univerzumba. Az alapvető VR-tüneteket én is tapasztaltam, az első pillanatokban egy kis émelygést, szédülést éreztem, aztán pár másodperc alatt sikerült is teljesen elveszítenem a valódi térérzékelésemet, de az élmény csodálatos.

 

A zászlóvivő cég az Oculus, akik a Riftet 2012-ben jegyezték be a Kickstarter weboldalára – közösségi támogatás reményében. Mivel maga az ötlet és a technológiai tervezet is épkézláb volt, sikerült annyi pénzt összeszedni a támogatások révén, hogy elkezdődhetett a fejlesztés. A folyamat során bevontak 75 millió dollár kockázati tőkét is, majd meglepő módon a Facebook vásárolta fel a céget 2 milliárd dollárért. Az út vége pedig 2016. március 28. volt, méghozzá az Ocolus Rift megjelenési dátuma. A sisak a VR-élmény fellegvára - és nem csupán technikai szempontból, hiszen az európai árcédulán 699 euró fog díszelegni, ami nem kevés és nem is pénztárcabarát. Azt pedig nem szabad elfelejteni, hogy ha megvásároljuk a szemüveget, csupán egy tartozékot vásárolunk, egy fejre szerelhető kijelzőt. Ahhoz, hogy biztonságos módon tudjuk használni az eszközt, szükségünk van egy komoly tudású asztali számítógépre, amelynek ára hozzávetőlegesen 200 ezer forint környékén mozog. A biztonságot pedig az FPS-szám (Frames Per Second) jelenti, azaz, hány képkocka jelenik meg egy másodperc alatt, ettől pedig mennyire folytonos a kép. Az átlag FPS-nek 60 felett kell lennie, mert ha ezen érték alatti számot kapunk, másfél-két óra játék után képes az eszköz átprogramozni az agyunk központi, mozgáskoordinációs rendszerét, ami komoly problémákat is okozhat. Természetesen a piacot nem csupán ez az egy termék képezi, árban lefelé eljutunk az akár ingyenes VR-szemüveghez is.

 

 

A listát kezdjük lentről felfelé. A legolcsóbb és úgynevezett paraszt VR-t a Google dobta a piacra, de itt a „piac” szó annyira nem is releváns, hiszen egy kartondobozból hajtogatható pár dolláros eszközről van szó, melynek neve Cardboard. A Google által kiadott csomagban található egy kartonszemüveg, 2 lencse, 2 mágnes és 2 ragasztócsík. Ezekből az alkatrészekből egy kis kézügyesség segítségével megalkothatunk egy VR-szemüveg keretet, amibe csupán a telefonunkat kell behelyezni, és máris élvezhetjük a 3D-s élményt. Az élményhez elegendő egy 5 colos vagy annál nagyobb kijelzővel rendelkező, közepes teljesítményű telefon.

 

De hogyan juthatunk ingyen egy VR-szemüveghez? A Coca Cola-cég marketing terén mindig is remekelt, idén pedig ezt a VR-szegmenst is megcélozta. Egy olyan különleges csomagolást terveztek, amiből egy Google Cardboardra hasonlító eszközt hajtogathatunk. Így akár egy áruházi bevásárlás során is beszerezhetünk egy VR-képes eszközt.

 

A lista alján található eszközök mindegyike csak egy keret, amibe nekünk kell belehelyeznünk a telefonunkat. Az ázsiai kütyügyártók ezen a piacon is remekelnek, több tucatnyi VR-szemüveget vásárolhatunk ezekből az országokból. Mindközül a legelterjedtebb és még megfizethető árú a Durovid Dive a maga 25.000 forintos árával. Ugyanebben a kategóriában helyezkedik el a már Magyarországon is kapható Homido VR, ami minden szempontból felhasználóbarát, és 30 ezer forintos ára is barátinak mondható.

 

A következő lépcsőfok jelenteni az igazi közösségi betörést, hiszen az emberek szeretik a megszokott márkát és a körülményesség nélküli vásárlást. A Samsung megalkotta a saját VR-szemüvegét Gear VR néven, ami 40 ezer magyar forintért már a kezünkben landolhat szinte bármelyik nagyobb számítástechnikai eszközökkel foglalkozó üzletből. Tehát nem kell a dologhoz komolyabb affinitással rendelkezni a számítástechnika iránt, csupán egy telefonra és egy VR-keretre lesz szükségünk. Az okosalkalmazásokat gyártó cégek pedig egyre jobban meglátják ezt a piaci rést, és sorra érkeznek a VR-élményt támogató játékok, alkalmazások.

 

Emellett a filmes berkekben is egyre elterjedtebb ez a technológia: 360 fokos filmeket kezdtek el gyártani erre a célra kifejlesztett kamerarendszerekkel. Ez a filmes újítás a jövőben akár már a mozikba is betörhet, ahol egy hatalmas sötét teremben több tucat ember fog a fején egy virtuális sisakkal ülni, és élvezni a filmet, abból és olyan szemszögből, amelyből csak szeretné.

 

Ha valakiben sikerült felkeltenem az érdeklődését a VR-világ iránt a cikkel, akkor ajánlom, hogy keressétek meg a legnagyobb videómegosztó portálon a TheVR nevezetű csapatot, akik izgalmas videók segítségével kalauzolják el nézőiket a játékok – és nem mellesleg a VR világába is.

 

ILLUSZTRÁCIÓ: Hargitai Fanni



Témánál maradunk

Ossz, lájkolj és szólj be!

A szerk. ajánlja

Saját Egyetemi indulónk lesz!

A The Hangover Band hatalmas meglepetéssel készül! A nagy sikerű Egergyanús című számuk után, most nekünk, a hallgatóknak is kedveskednek.

Megvan az új EHÖK elnök!

Tisztújító küldöttgyűlés keretein belül megválasztották az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat elnökét. Az elnök bemutatta javasolt referenseit, akikről szintén szavaztak a jelenlévő tagok.

5 új, ingyenes kurzus a Virtuális Egyetemen

Az Eszterházy Károly Egyetem hallgatóinak kreditértékű kurzusokat is kínálunk, amelyek egyenértékűek a jelenléti kurzusokkal.

Elegánsan ősszel is!

Bikfalvy Evelyn | 2016. október 07. 10:55:12 | Utolsó frissítés: 10 napja Vége a nyárnak és azt hihetnénk, hogy leáldozott a mini ruha és mini szoknya és jöhet vissza a farmernadrág, azonban ősszel is lehet mindenki elegáns. Sőt!

Ízek nemzetközi éjszakája

Ismét tanúi lehettünk a nemzeti konyhák csodáinak a szerda esti Global Cooking Night keretein belül. Nem is csoda, hogy az esemény a nemzetközi hallgatóink egyik kedvenc programjává nőtte ki magát az évek során.

0
komment

Reflektor

Hogyan csinálj pénzt a tudásodból? November 30-án megtudhatod!
A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 2017. november 30-án délután fél kettőtől...
Száz százalékos hétvége!
Három csapatunkért szoríthattunk az elmúlt napokban, de nem hiába, mindenki győztesen zárta...
Három nyerhető meccs
Szombaton kettő, vasárnap egy hazai bajnoki mérkőzésen szoríthatunk az egyetem csapatainak.