Az Eszterházy Károly Egyetem hallgatói portálja

2018. május 22. Júlia
LTér

A virtuális valóság már a spájzban van

Balla Bence | 2016. május 02. 20:59:46 | Utolsó frissítés: 2 éve
Egy hullámvasút sínpályáján robogni lefelé, vagy alámerülni a Csendes-óceán élővilága közé? Mindezt a kedvenc fotelünkben ülve? Már nem lehetetlen! Az idei évben a közösségi piacra is megérkeznek az első, megfizethető árú, teljes VR-élményt nyújtó eszközök.

 

Már maga a virtuális valóság kifejezés is egy ellentmondásos szókapcsolat. Ha valami virtuális, akkor az nem valós, anyagtalan, nem valódi. A valóság pedig ugye ennek az ellentéte: valami, ami kézzel fogható.

 

Ha ezt a gondolatmenetet követjük, akkor oda lyukadhatunk ki, hogy minden, ami valamilyen valóságnak vagy feltételezett valóságnak a virtuális leképződése – egy rajz, egy festmény, egy művészeti dolog – az már törekvés a virtuális valóságra, ez pedig nem pár évtizedre nyúlik vissza, hanem időszámításunk előttre. Tehát maga az ötlet, hogy a valóságot valamilyen mesterséges szerkezettel, módszerrel megteremtsük, már több évezredes törekvés, melynek eddigi csúcspontja a 2016-os év. Az idei évben fognak megjelenni azok a VR-sisakok, amelyek elhozzák a társadalom egészéhez a teljes VR-élményt. Ez egy olyan folyamat, amely egy úgynevezett immerzív, bemerítő valóságnak a megteremtése, ahol a felhasználó számára egy, a valóságnak teljesen megfelelő világot hoznak létre. Ez a környezet egy számítógép által generált szintetikus környezet.

 

De mi is az a VR-sisak? Röviden egy eszköz, ami sztereoszkópikus 3D-képet közöl le. A szemüvegbe épített két darab kijelző kismértékben eltérő képeket vetít a szemeink elé, amit aztán az agyunk dolgoz össze egységes, valószerű látvánnyá. A mozgásérzékelő segítségével pedig a fejünk forgatásával határozzuk meg a nézés irányát és szögét, tehát bekerülünk egy virtuális valóságba.

 

Amikor először olvastam ilyesfajta leírásokat a sisakról, számomra is kicsit elképzelhetetlen volt, hogy milyen lehet valójában. Egy informatikai kiállításon szerencsém volt kipróbálni az eszközt, és megélni a VR-élményt. Az „élmény” kifejezés ebben az esetben teljesen releváns, hiszen minden szempontból „körülvesz” a játék a fejhallgató és a szemüveg segítségével, ezáltal pedig belekerülsz egy új univerzumba. Az alapvető VR-tüneteket én is tapasztaltam, az első pillanatokban egy kis émelygést, szédülést éreztem, aztán pár másodperc alatt sikerült is teljesen elveszítenem a valódi térérzékelésemet, de az élmény csodálatos.

 

A zászlóvivő cég az Oculus, akik a Riftet 2012-ben jegyezték be a Kickstarter weboldalára – közösségi támogatás reményében. Mivel maga az ötlet és a technológiai tervezet is épkézláb volt, sikerült annyi pénzt összeszedni a támogatások révén, hogy elkezdődhetett a fejlesztés. A folyamat során bevontak 75 millió dollár kockázati tőkét is, majd meglepő módon a Facebook vásárolta fel a céget 2 milliárd dollárért. Az út vége pedig 2016. március 28. volt, méghozzá az Ocolus Rift megjelenési dátuma. A sisak a VR-élmény fellegvára - és nem csupán technikai szempontból, hiszen az európai árcédulán 699 euró fog díszelegni, ami nem kevés és nem is pénztárcabarát. Azt pedig nem szabad elfelejteni, hogy ha megvásároljuk a szemüveget, csupán egy tartozékot vásárolunk, egy fejre szerelhető kijelzőt. Ahhoz, hogy biztonságos módon tudjuk használni az eszközt, szükségünk van egy komoly tudású asztali számítógépre, amelynek ára hozzávetőlegesen 200 ezer forint környékén mozog. A biztonságot pedig az FPS-szám (Frames Per Second) jelenti, azaz, hány képkocka jelenik meg egy másodperc alatt, ettől pedig mennyire folytonos a kép. Az átlag FPS-nek 60 felett kell lennie, mert ha ezen érték alatti számot kapunk, másfél-két óra játék után képes az eszköz átprogramozni az agyunk központi, mozgáskoordinációs rendszerét, ami komoly problémákat is okozhat. Természetesen a piacot nem csupán ez az egy termék képezi, árban lefelé eljutunk az akár ingyenes VR-szemüveghez is.

 

 

A listát kezdjük lentről felfelé. A legolcsóbb és úgynevezett paraszt VR-t a Google dobta a piacra, de itt a „piac” szó annyira nem is releváns, hiszen egy kartondobozból hajtogatható pár dolláros eszközről van szó, melynek neve Cardboard. A Google által kiadott csomagban található egy kartonszemüveg, 2 lencse, 2 mágnes és 2 ragasztócsík. Ezekből az alkatrészekből egy kis kézügyesség segítségével megalkothatunk egy VR-szemüveg keretet, amibe csupán a telefonunkat kell behelyezni, és máris élvezhetjük a 3D-s élményt. Az élményhez elegendő egy 5 colos vagy annál nagyobb kijelzővel rendelkező, közepes teljesítményű telefon.

 

De hogyan juthatunk ingyen egy VR-szemüveghez? A Coca Cola-cég marketing terén mindig is remekelt, idén pedig ezt a VR-szegmenst is megcélozta. Egy olyan különleges csomagolást terveztek, amiből egy Google Cardboardra hasonlító eszközt hajtogathatunk. Így akár egy áruházi bevásárlás során is beszerezhetünk egy VR-képes eszközt.

 

A lista alján található eszközök mindegyike csak egy keret, amibe nekünk kell belehelyeznünk a telefonunkat. Az ázsiai kütyügyártók ezen a piacon is remekelnek, több tucatnyi VR-szemüveget vásárolhatunk ezekből az országokból. Mindközül a legelterjedtebb és még megfizethető árú a Durovid Dive a maga 25.000 forintos árával. Ugyanebben a kategóriában helyezkedik el a már Magyarországon is kapható Homido VR, ami minden szempontból felhasználóbarát, és 30 ezer forintos ára is barátinak mondható.

 

A következő lépcsőfok jelenteni az igazi közösségi betörést, hiszen az emberek szeretik a megszokott márkát és a körülményesség nélküli vásárlást. A Samsung megalkotta a saját VR-szemüvegét Gear VR néven, ami 40 ezer magyar forintért már a kezünkben landolhat szinte bármelyik nagyobb számítástechnikai eszközökkel foglalkozó üzletből. Tehát nem kell a dologhoz komolyabb affinitással rendelkezni a számítástechnika iránt, csupán egy telefonra és egy VR-keretre lesz szükségünk. Az okosalkalmazásokat gyártó cégek pedig egyre jobban meglátják ezt a piaci rést, és sorra érkeznek a VR-élményt támogató játékok, alkalmazások.

 

Emellett a filmes berkekben is egyre elterjedtebb ez a technológia: 360 fokos filmeket kezdtek el gyártani erre a célra kifejlesztett kamerarendszerekkel. Ez a filmes újítás a jövőben akár már a mozikba is betörhet, ahol egy hatalmas sötét teremben több tucat ember fog a fején egy virtuális sisakkal ülni, és élvezni a filmet, abból és olyan szemszögből, amelyből csak szeretné.

 

Ha valakiben sikerült felkeltenem az érdeklődését a VR-világ iránt a cikkel, akkor ajánlom, hogy keressétek meg a legnagyobb videómegosztó portálon a TheVR nevezetű csapatot, akik izgalmas videók segítségével kalauzolják el nézőiket a játékok – és nem mellesleg a VR világába is.

 

ILLUSZTRÁCIÓ: Hargitai Fanni



Témánál maradunk

Ossz, lájkolj és szólj be!

A szerk. ajánlja

Túrázz velünk: Szilvásváradon jártunk

Az egri hallgatók nagy szerencséje, hogy a környéken számos szép látnivaló akad, így a szabad hétvégékre érdemes időt szánni a kikapcsolódásra, túrázásra.

Felezőbál és hollywoodi hangulat

Nagy volt az érdeklődés az Eszterházy Károly Egyetem Felezőbálja iránt, amit a Líceum dísztermében szerveztek meg.

Emlékkiállítás és műhelyfoglalkozás

Szabó Magda Emlékkiállítás nyílt az egyetem Tittel Pál Könyvtárában kedden. Kun Zsuzsanna szaktájékoztató elárulta: könyvtáruk a Szabó Magda emlékév tiszteletére elhatározta, hogy bemutatja azt a vándorkiállítást, amit Debrecen város és a Móra Kiadó közös

Hátrányból előnyt: workshop konferencia az egyetemen

Hátrányból előnyt – ezt a címet viselte az Egri Roma Szakkollégium hétfői eseménye. A workshop konferencián több mint százhúsz Tanodába járó diák vett részt. A cél az volt, hogy motivációt jelentő élményhez jussanak, s megismerjék kicsit a felsőoktatást.

Választ kaphattak kérdéseikre a hallgatók

Hallgatói, rektori fórumot tartottak tegnap a Leányka úti C* épületben. A fő kérdések közé tartozott a hallgatói ügyfélfogadási idő bővítése, a tantárgyak ütközése és bizonyos egyetemi épületek állapota.

0
komment

Reflektor

Újra az Old Frogé a trón
Visszavágott őszi finálébeli vereségéért a tavaly tavaszi bajnok a XIV. Angol Kupa első...
Olasz Filmhét az Urániában
A városnak évek óta tartó, s szoros a kapcsolata a Budapesti Olasz Kultúrintézettel, s ennek...
Napi menü a Leányka Bisztróban
Finom ételekkel, mindennap friss menükínálattal és szeretettel vár mindenkit a Leányka Bisztró!